![]() | PDF - Published Version 405Kb |
Abstract
In this recent decades, banking sector have been faced to the competition
among themselves. In this sharp competition, make the customers does not loyal
to one bank because a lot of choice they can make and customers always choose
the best and profitable for them. This research has the purpose to analyze the
influence of customers satisfaction towards customers loyalty and strategy to
achieve competitive advantage in Bank Permata Yogyakarta. The research
problem is submitted to know how is the influence of service quality (reliability,
assurance, tangible, emphaty and responsiveness) towards customer’s satisfaction
and loyalty, the influence of customer’s satisfaction and loyalty towards
competitive advantage, and how the influence of product innovation towards
competitive advantage.
The concept that used is about strategic management, service quality,
customer’s loyalty, customer’s satisfaction, strategic customer’s loyalty, and
strategy to achieve competitive advantage.
Based on this basic is submitted theoretical model with 13 hypothesis to
be tested by Structural Equation Model. This research samples are 100
respondents who are Bank Permata’s customers.
The analysis result of Structural Equation Model fulfills the criteria of
goodness of fit index where chi-square = 204.456, probability = 0.156 (≥ 0.05),
RMSEA = 0.047 (≤0.08), GFI = 0.875 (≥0.90), AGFI = 0.994 (≥0.90), TLI =
0.991 (≥0.95), CFI = 0.993 (≥ 0.95).
This research result shows that there is significant influence of service
quality (reliability, assurance, towards, tangible, emphaty and responsiveness)
towards customer’s satisfaction and loyalty. There is significant influence of
customer’s satisfaction and loyalty towards competitive advantage, and there is
significant influence of product innovation towards competitive advantage.
The suggestion from this research are: Bank Permata should increase the
service quality (example : increasing the teller’s and Customer Service’s ability,
increasing the politeness of teller’s and Customer Service’s, increasing the
tangibles such as ATM, condition of parking area, and increasing the access to
the Bank Permata) according to the open questionnaire to achieve the customer’s
loyalty and customer’s satisfaction. And the product innovation need to be
increased through product diversification, such as variation of credit, saving to
achieve the competitive advantage. Despite that, the customer’s loyalty and
satisfaction need to be increased too through the system and transaction of Bank
Permata to achieve competitive advantage.
Selama beberapa dekade ini, sektor perbankan telah mengalami
perubahan yang sangat drastis dengan ditandai semakin ketatnya persaingan,
menurunnya permintaan jasa pada sektor industri perbankan. Pada situasi dengan
tingkat persaingan yang ketat tersebut nasabah seringkali tidak mempunyai
loyalitas kepada suatu bank karena banyaknya tawaran yang diberikan kepada
nasabah dan nasabah akan senantiasa memilih tawaran yang paling
menguntungkan baginya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh
kepuasan pelayanan terhadap loyalitas nasabah dan strategi untuk mencapai
keunggulan bersaing pada Bank Permata Cabang Yogyakarta. Masalah penelitian
diajukan untuk mengetahui bagaimana pengaruh kualitas pelayanan dari lima
dimensi (reliability, assurance, tangible, emphaty, responsiveness) terhadap
kepuasan dan loyalitas nasabah, pengaruh kepuasan dan loyalitas terhadap
keunggulan bersaing, serta pengaruh inovasi produk terhadap keunggulan
bersaing.
Konsep yang digunakan adalah tentang manajemen strategi, kualitas
pelayanan, loyalitas pelanggan, kepuasan pelanggan, strategi kepuasan
pelanggan, dan strategi untuk mencapai keunggulan bersaing.
Atas dasar ini diajukan model teoritis dengan 13 hipotesis untuk diuji
dengan metode SEM. Sampel penelitian ini adalah 100 orang responden yang
merupakan nasabah Bank Permata Cabang Yogyakarta.
Hasil analisis SEM memenuhi kriteria goodness of fit index, dimana nilai
chi-square = 204.456, probability = 0.156 (≥ 0.05), RMSEA = 0.08 (≤0.08), GFI
= 0.047 (≥0.90), AGFI = 0.994 (≥0.90), TLI = 0.991 (≥0.95), CFI = 0.993 (≥
0.95).
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara kualitas
pelayanan dari lima dimensi (reliability, assurance, tangible, emphaty,
responsiveness) terhadap kepuasan dan loyalitas nasabah. Terdapat pengaruh
antara kepuasan nasabah dan loyalitas terhadap keunggulan bersaing, serta
terdapat pengaruh inovasi produk terhadap keunggulan bersaing pada Bank
Permata Cabang Yogyakarta.
Saran yang dapat dikemukakan dalam penelitian ini antara lain: Bank
Permata sebaiknya meningkatkan kualitas pelayanannya (misalnya dengan
meningkatkan kemampuan, keramahan dan kesopanan Teller dan Customer
Servicenya, meningkatkan kondisi fasilitas yang ada seperti kondisi ATM, area
parkir, dan kemudahan menghubungi Bank Permata) menurut hasil kuesioner
terbuka untuk mencapai loyalitas dan kepuasan nasabah. Dan juga untuk inovasi
produk harus ditingkatkan melalui diversifikasi produk seperti tabungan dan
kredit. Selain itu loyalitas dan kepuasan nasabah perlu ditingkan melalui sistem
dan transaksi yang ada.
No comments:
Post a Comment