| PDF - Published Version 141Kb  | 
Abstract
Changes
 of education patterns so fast, alternately and globalization in all 
sector included education sector, many guidance study institutions 
spring up included competition are very tigtht in the business service 
education sector. Primagama guidance study institution, have perspective
 and mission to be out school education institution which foremost, most
 superior and the biggest in Indonesia, felt result impact of many 
spring up guidance study, caused slope amount of study to follow 
guidance study in the school year of 2005/2006 amounts 463 student from 
the school year of 2004/2005 amount 475 student in the Primagama 
guidance study branch of Sutoyo Semarang. The objective of this research
 are to evaluation the marketing strategy by doing Primagama guidance 
study branch of Sutoyo Semarang. To see this phenomenon and after doing 
SWOT analysis, Primagama guidance study branch of Sutoyo expands some 
product, evaluating of price increasing of promotion and increasing 
tentor quality and their employee administration. After doing some 
strategies, still slope amount of students to follow Primagama guidance 
study branch of Sutoyo Semarang. For the next time needs optimize their 
product differentiation, more to press of price, more intensifly and 
effectively include more better service doing problem solving program 
with giving psychology knowledge addition for tentors.  
 Perubahan-perubahan pola pendidikan yang begitu cepat, silih berganti 
serta globalisasi di segala bidang termasuk bidang pendidikan, 
memunculkan banyak lembaga-lembaga bimbingan belajar bermunculan 
sehingga persaingan yang sangat ketat di bidang bisnis jasa pendidikan. 
Lembaga bimbingan belajar Primagama, yang mempunyai visi dan misi 
menjadi institusi pendidikan luar sekolah yang terkemuka, terunggul dan 
terbesar di Indonesia, merasakan dampak akibat banyaknya lembaga 
pendidikan yang bermunculan, sehingga menyebabkan adanya penurunan 
jumlah siswa yang ikut bimbingan belajar pada tahun ajaran 2005/2006 
berjumlah 463 siswa dari tahun ajaran 2004/2005 yang berjumlah 475 siswa
 di Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo Semarang. Tujuan 
penelitian ini adalah untuk mengevaluasi strategi pemasaran yang 
dilakukan oleh Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo 
Semarang.  Melihat fenomena tersebut dan setelah dilakukan analisis 
SWOT, Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo mengembangkan 
beberapa produk, mengevaluasi harga, meningkatkan promosinya serta 
meningkatkan kualitas tentor dan pegawai administrasinya. Setelah 
dilakukan beberapa strategi ternyata masih terdapat penurunan jumlah 
siswa yang ikut bimbingan belajar di Primagama Cabang Sutoyo Semarang. 
Untuk masa berikutnya perlu mengoptimalkan differensiasi produknya, 
lebih menekan harga, promosi yang lebih intensif dan efektif serta 
servis yang lebih baik dalam melakukan program problem solving dengan 
memberikan tambahan ilmu psikologi terhadap para tentor.  
No comments:
Post a Comment