![]() | PDF - Published Version 141Kb |
Abstract
Changes
of education patterns so fast, alternately and globalization in all
sector included education sector, many guidance study institutions
spring up included competition are very tigtht in the business service
education sector. Primagama guidance study institution, have perspective
and mission to be out school education institution which foremost, most
superior and the biggest in Indonesia, felt result impact of many
spring up guidance study, caused slope amount of study to follow
guidance study in the school year of 2005/2006 amounts 463 student from
the school year of 2004/2005 amount 475 student in the Primagama
guidance study branch of Sutoyo Semarang. The objective of this research
are to evaluation the marketing strategy by doing Primagama guidance
study branch of Sutoyo Semarang. To see this phenomenon and after doing
SWOT analysis, Primagama guidance study branch of Sutoyo expands some
product, evaluating of price increasing of promotion and increasing
tentor quality and their employee administration. After doing some
strategies, still slope amount of students to follow Primagama guidance
study branch of Sutoyo Semarang. For the next time needs optimize their
product differentiation, more to press of price, more intensifly and
effectively include more better service doing problem solving program
with giving psychology knowledge addition for tentors.
Perubahan-perubahan pola pendidikan yang begitu cepat, silih berganti
serta globalisasi di segala bidang termasuk bidang pendidikan,
memunculkan banyak lembaga-lembaga bimbingan belajar bermunculan
sehingga persaingan yang sangat ketat di bidang bisnis jasa pendidikan.
Lembaga bimbingan belajar Primagama, yang mempunyai visi dan misi
menjadi institusi pendidikan luar sekolah yang terkemuka, terunggul dan
terbesar di Indonesia, merasakan dampak akibat banyaknya lembaga
pendidikan yang bermunculan, sehingga menyebabkan adanya penurunan
jumlah siswa yang ikut bimbingan belajar pada tahun ajaran 2005/2006
berjumlah 463 siswa dari tahun ajaran 2004/2005 yang berjumlah 475 siswa
di Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo Semarang. Tujuan
penelitian ini adalah untuk mengevaluasi strategi pemasaran yang
dilakukan oleh Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo
Semarang. Melihat fenomena tersebut dan setelah dilakukan analisis
SWOT, Lembaga Bimbingan Belajar Primagama Cabang Sutoyo mengembangkan
beberapa produk, mengevaluasi harga, meningkatkan promosinya serta
meningkatkan kualitas tentor dan pegawai administrasinya. Setelah
dilakukan beberapa strategi ternyata masih terdapat penurunan jumlah
siswa yang ikut bimbingan belajar di Primagama Cabang Sutoyo Semarang.
Untuk masa berikutnya perlu mengoptimalkan differensiasi produknya,
lebih menekan harga, promosi yang lebih intensif dan efektif serta
servis yang lebih baik dalam melakukan program problem solving dengan
memberikan tambahan ilmu psikologi terhadap para tentor.
No comments:
Post a Comment