PDF - Published Version 3100Kb |
Abstract
One
of the necessary criteria for and company growth and prosperity is new
product development and recognition to match with customer needed. With
short product development time, besides will deliver advantage from
premium price which got also can adapt newest technology at the product
and can give quicker respond at market request. Therefore with good
strategy applying hence expected by a new product development can take
place swiftly and yield new product nicely and succeed in marketing.
Intention of this research is to analyze applying of technological
strategy of information technology to process of new product development
and the interfunction coordination to have an in with successfulness of
new product. Model research developed by pursuant to previous
researches which have been conducted by Gupta and Wilemon (1988), Ryssel
Et at (2000), and Xie et al (2000).
Statistical analysis by SEM conducted at data obtained from 100 staff
and manager from big scale manufacturing business in Central Java that
conducting new product development process. From result analyze this
that new product successfulness more influenced by interfunction
coordination (0.33) compared to a new product development process
(0.28); and strategy of information technology more have an effect on to
new product development process (0.68) compared to interfunction
coordination (0.36).
This research result presents theoretical implication and managerial. As
for in implication managerial, management can conduct the effort able
to improve successfulness of new product, passing both factor.
Limitation of the research and further agenda of research can be made as
reference of further research reference.
Salah satu kriteria penting bagi perkembangan dan kejayaan perusahaan
adalah pengembangan dan pengenalan produk baru yang sesuai dengan apa
yang diinginkan pelanggan. Dengan waktu pengembangan produk yang pendek,
selain akan mendatanglcan keuntungan dari harga premium yang didapat
juga dapat mengadaptasikan teknologi terbaru pada produk dan dapat
memberilcan respon lebih cepat pada permintaan pasar. Oleh karena itu
dengan penerapan strategi yang baik maka diharapkan pengembangan produk
baru dapat berlangsung dengan cepat dan menghasilkan produk baru yang
bagus dan berhasil di pasaran.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis penerapan strategi
telcnologi infomasi terhadap proses pengembangan produk baru dan
koordinasi antar fungsi yang akan berpengaruh pada kesuksesan produk
baru. Model penelitian dikembangkan berdasarkan penelitian sebelumnya
yang telah dilakukan oleh Gupta dan Wilemon (1988), Ryssel et al (2000),
dan Xie et al (2000).
Analisis statistik dengan SEM yang dilakukan pada data yang diperoleh
dari 100 manajer dan staf dari perusahaan manufaktur berskala besar di
Jawa Tengah yang melakukan proses pengembangan produk baru. Dari hasil
analisis ini bahwa kesuksesan produk baru lebih dipengaruhi oleh
koordinasi antar fungsi (0.33) dibanding proses pengembangan produk baru
(0.28) dan strategi telcnologi informasi lebih berpengaruh terhadap
proses pengembangan produk baru (0.68) dibanding pada koordinasi antar
fungsi (0.36).
Akhir penelitian ini disajikan implikasi teoritis dan manajerial. Adapun
dalam implikasi manajerial, pihak manajemen dapat melakukan usaha-usaha
yang dapat meningkatican kesulcsesan produk baru, melalui kedua falctor
tersebut. Keterbatasan penelitian dan agenda penelitian mendatang dapat
dijadikan referensi bagi penelitian selanjutnya.
No comments:
Post a Comment